Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?

Marketing Internetowy 23 marca 2013 9
Ile kosztuje pozycjonowanie strony internetowej?


Wiele osób prowadzących swój biznes chce zaistnieć w sieci i coraz więcej jest świadomych czym jest SEO.  Niestety bardzo duży odsetek zainteresowanych wciąż ma bardzo pobieżne pojęcie i chce „po prostu wypozycjonować stronę”.

Najczęstsze pytanie to oczywiście:  „Ile będzie kosztowało wypozycjonowanie mojej strony?”. Część osób pyta o koszty pozycjonowania nie podając nawet adresu (lub jeszcze w ogóle nie mając) swojej strony internetowej oraz tematyki swojej działalności.
Ta tak, jakby zapytać: „Ile kosztuje przejazd pociągiem?” 🙂

Obiektywnie możemy napisać, że koszt pozycjonowania uzależniony jest od bardzo wielu czynników i nie da się go zamknąć w ogólne ramy. Oczywiście firma zajmująca się pozycjonowanie może przedstawić klientowi jakieś ramy na podstawie swoich statystyk, ale generalnie pozycjonowanie może kosztować od kilkunastu złotych miesięcznie za jedną frazę, do kilkunastu lub nawet kilkudziesięciu tysięcy złotych miesięcznie za pełną obsługę w zakresie SEO.

Najważniejsze czynniki wpływające na cenę pozycjonowania:
– działania konkurencji – zazwyczaj im popularniejsza i bardziej lukratywna branża, tym większa konkurencja. Co za tym idzie, potrzebne są większe nakłady, aby rywalizować o najwyższe pozycje,
– jakość i aktualna kondycja strony internetowej zainteresowanego – staż w sieci, dotychczasowe działania w zakresie SEO, budowa i struktura strony,
– okres na jaki podpisujemy umowę –firma pozycjonująca stronę zazwyczaj ponosi największe koszty na samym początku współpracy, dlatego podpisując umową na dłuższy okres może obniżyć miesięczne koszty.

Jak wyceniane jest pozycjonowanie?
Niestety wiele firm SEO otrzymując dużą ilość zapytań o pozycjonowanie, poświęca zbyt mało czasu na wycenę oraz odpowiedni dobór fraz dla danego biznesu i wyceny są mało rzetelne – jedne podają zaniżone ceny, ponieważ za wszelką cenę chcą zdobyć klienta, mimo że w ogólnym rozrachunku mogą na tym stracić pieniądze, ale przede wszystkim zaufanie klienta, ponieważ budżet okaże się zbyt mały i po kilku miesiącach nie będzie żadnych efektów.

Z kolei inne firmy, chcąc się mocno asekurować, podają dużo wyższe ceny i odstraszają klientów. Poprawna i wnikliwa wycena zajmuje sporo czasu – w zależności od rodzaju biznesu, budżetu i ilości fraz.

My działamy następująco:
1. Dobieramy możliwie popularne frazy, najlepiej dopasowane do sprawdzanego biznesu, w ramach określonego budżetu. Niektórzy klienci nie określają budżetu, ponieważ myślą, że firma pozycjonerska będzie chciała dobrać frazy żeby tylko w pełni wykorzystać budżet.  Niestety, pewnie w niektórych przypadkach tak jest, jednak warto spojrzeć na to z drugiej strony. Załóżmy, że klient ma sklep z bardzo dużą ilością produktów (przynajmniej kilkaset) – zupełnie inna wycena będzie dla budżetu rzędu 1.000 zł miesięcznie, niż przy założeniu, że klient może przeznaczyć na działania SEO np. 8.000 zł.

2. Sprawdzamy działania konkurencji dla każdej dobieranej frazy (jakość i kondycję strony, staż w sieci oraz jakość odnośników prowadzących do witryny konkurencji) .

3. Grupujemy odpowiednio słowa kluczowe i planujemy strategię SEO, aby zminimalizować koszty, a zmaksymalizować efekt (w ramach założonego budżetu).

4. Wyceniamy ilość pracy, czas i koszty które poniesiemy, aby przebić konkurencję dla poszczególnych fraz.

5. Przedstawiamy ostateczną wycenę każdej frazy, w zależności od osiągniętego efektu (płatność jest naliczana dopiero od momentu osiągnięcia pierwszej strony w Google.pl ).

Uwaga na płatne abonamenty!
Niektóre firmy oferują usługi pozycjonowania na zasadzie płatnych abonamentów, niezależnie od osiągniętych wyników. Nie chcemy jednoznacznie określać, że jest to niekorzystna opcja dla klienta, jednakże należy bardzo uważać, ponieważ po podpisaniu umowy może się okazać, że musimy płacić, a nie mamy w zasadzie żadnych efektów.

8.62 avg. rating (85% score) – 24 votes

9 komentarzy »

  1. Specjalista SEO 10 sierpnia 2013 o godz. 08:18 - Reply

    Dobrze napisany artykuł, pokazuje polską rzeczywistość. Przedsiębiorcy są zapracowani i często nie chcą wiedzieć o co chodzi z „pozycjonowaniem”, tylko pytają o cenę pozycjonowania.

    Prawda jest zupełnie inna. Gdyby Ci zabiegani przedsiębiorcy trochę poczytali, zyskaliby wiedzę o co chodzi w tym „pozycjonowaniu”.

    Przede wszystkim strona internetowa firmy musi być dobrze wykonana. Niestety to jest nadal rzadkość, ponieważ klienci koncentrują się głównie na wyglądzie (obrazki), które stanowią tylko pewną część pracy związanej z budową strony internetowej.

    Przedsiębiorcy chcą oszczędzać i zlecają wykonanie stron amatorom, którzy przygotują ładną grafikę (klient zadowolony) ale cała reszta leży.

    A później klient pyta o „pozycjonowanie”, które w wielu przypadkach sprowadza się do naprawy błędów strony. Czasami poprawa spartaczonej strony zajmuje tyle czasu, że lepiej zrobić nową stronę www od początku (mniej czasu, mniejsze koszty).

    Jak już jest dobra strona www, wtedy trzeba zadbać o dobre linki:
    -dziesiątki godzin czasu i kreatywności w przygotowaniu tekstów + płatności za linki.

    I znowu klienci szukają oszczędności (ma być tanio). W efekcie trafiają w łapy amatorów, którzy zapewniają tysiące linków marnej jakości w efekcie czego strona jest karana spadkiem pozycji.

    Jakość kosztuje, dobre linki i teksty również. Jeśli mają być dobre efekty (wysokie pozycje), warto wybrać fachowców.

    • Agata 1 kwietnia 2014 o godz. 12:38 - Reply

      a co to znaczy „dobra strona www”??

      Jestem krok przed jej założeniem i wlaśnie zdziwiło mnie, że dobra grafika to nie znaczy dobra strona… 😉

  2. Marketing internetowy 10 sierpnia 2013 o godz. 18:14 - Reply

    Niestety bardzo dużo osób/firm wysyła swoje zapytanie odnośnie wycen metodą „kopiuj wklej” do dziesiątek firm i tak naprawdę są ciekawi jakie są ceny, a samą usługą nie są specjalnie zainteresowani. Firmy SEO, które rzetelnie podchodzą do sprawy, tracą przez to dużo czasu na stworzenie oferty, podczas kiedy spora część pytających nawet nie czyta ich odpowiedzi. Skutek jest taki, że pozycjonerzy muszą bardziej automatyzować swoje działania, przez co oferty, chcąc nie chcąc, stają się mniej rzetelne.

  3. Basia 2 kwietnia 2014 o godz. 22:12 - Reply

    Informacja dobrze podana, rzeczywistość jest dokładnie taka jak ta w opisie, sama to przerabiałam. Google ciągle wymusza nowe standardy i jeżeli się nie dostosujesz musisz w efekcie końcowym wiecej zabulić. Takie nastały czasy.

  4. haha 13 maja 2014 o godz. 12:43 - Reply

    8 tys za pozycjonowanie – chcieli byście zjeść loda razem z patykiem.

    • Marketing Internetowy 13 maja 2014 o godz. 13:23 - Reply

      Spójrz na to trochę szerzej. To, że 90% klientów ma swoje nisze i pozycjonowanie nie przekracza kilkuset złotych miesięcznie, nie oznacza że 8000 zł na działania SEO to dużo.

      Jak myślisz ile na działania związane z SEO (nie licząc SEM) wydają takie firmy jak Empik czy Leroy Merlin? Myślę, że o wiele więcej niż wspomniana kwota. Przy pozycjonowaniu takiej ilości fraz i obszarów tematycznych, musi to niestety dużo kosztować.

      To tak jakby powiedzieć, że 300,000 zł za nowy samochód to bardzo dużo – za osobowy faktycznie, ale już za ciężarówkę niekoniecznie. Po prostu spójrz na to z perspektywy dużej firmy.

  5. Adam 24 kwietnia 2015 o godz. 09:51 - Reply

    Problem polega na tym, że ta usługa jest ciężko weryfikowalna, a efekty można mieć podobne używając różnej jakości działań. Tak samo sam cennik – rzadko jest standaryzowany. Zbyt dużo znaków zapytanie i zbyt mało profesjonalizmu w branży…

  6. ZenekO 14 czerwca 2015 o godz. 11:47 - Reply

    Ciężko było znaleźć ten post w google, strona ciekawa, zasługuje na większy ruch. Pozycjonowanie w 2015 stało się bardzo trudne, jest coś co ci się napewno przyda, poszukaj sobie w google – niezbędnik dla każdego webmastera

  7. Mowas 7 lipca 2015 o godz. 11:52 - Reply

    To tak samo można powiedzieć, po co przedsiębiorcy kupują drogie auta ?, przecież te 3 razy tańsze też mają koła, też jeżdżą i też mogą się rozkraczyć tak samo jak te drogie. Więc dlaczego kupują drogie skoro można mieć (teoretycznie) to samo za 3 razy mniejszą kwotę ?
    Tak samo jest z pozycjonowaniem, są firmy które patrzą tylko na cenę, ale są takie dla których ważnymi czynnikami jest: doświadczenie, rzetelność, jakość obsługi itp., itd. A teraz pytanie: kupujesz buty w markecie za 15 zł ? czy może wolisz w markowym sklepie za 300 zł ? Może i są ludzie oszczędni, ale śmieszy mnie gdy widzę jak klient przyjeżdża Lexusem na spotkanie, ma na sobie gajer za 25 tyś i Rolexa na ręku, a w trakcie rozmowy biznesowej wyskakuje z tekstem: ale dlaczego jesteście tacy drodzy, przecież widziałem inne oferty za 3 razy taniej :-).

Skomentuj »