Targetowanie behawioralne, czyli jak trafiać z komunikacją do naszej grupy docelowej

Marketing Internetowy 17 czerwca 2015 1
Targetowanie behawioralne, czyli jak trafiać z komunikacją do naszej grupy docelowej


Targetowanie behawioralne lub inaczej reklama behawioralna oznacza stosowanie technik wykorzystujących zebrane informacje o użytkownikach, ich zachowaniach w sieci i zainteresowaniach w celu dobrania optymalnego przekazu (reklam lub innych materiałów promocyjnych). Personalizacja komunikatów promocyjnych może być kluczem do sukcesu w budowaniu strategii promocyjnych.

Strony internetowe za pomocą plików cookies nieustannie zbierają informacje o odwiedzanych witrynach i treściach, których wyszukują internauci. Na podstawie historii odwiedzin grupuje się potencjalne zainteresowania internautów – np. osobę, która spędziła wiele czasu na poszukiwaniach hotelu we Włoszech przyporządkowuje się do grupy potencjalnie zainteresowanych specjalnymi ofertami turystycznymi. Przy kolejnym wejściu do internetu taka osoba zobaczy reklamy z przekazem dotyczącym właśnie wyjazdu i pobytu we Włoszech (źródło: http://www.youronlinechoices.com/pl/o-reklamie-behawioralnej).

Reklama może być spersonalizowana

Zbliżoną formą jest reklama kontekstowa. W tym przypadku reklamy są dobierane i wyświetlane użytkownikowi po sprawdzeniu zawartości właśnie odwiedzanej strony. Niektóre systemy (np. NextClick) wprowadzają także element targetowania behawioralnego, analizując historię wcześniej odwiedzanych stron (na podstawie plików cookies). Wartość polskiego rynku reklamy kontekstowej wzrosła w 2014 r. o ponad 14% do rekordowych 249 mln zł. Działy marketingu coraz częściej dołączają do kampanii kontekstowych elementy targetowania behawioralnego – zadeklarowało tak 60% przebadanych specjalistów od marketingu (źródło: http://www.marketing-news.pl/message.php?art=44643).

Jednym z szybko rosnących trendów jest także content marketing, który został uznany w raporcie firmy LeadBullet SA pt. „Polski E-Commerce w Google. SEO 2014” za najistotniejszy obszar promocji na 2015 r. W innym badaniu marketingowcy zaobserwowali jego rosnącą rolę – 52% z nich zauważyło wzrost nakładów na content marketing. Zainteresowanie content marketingiem wzrosło o 14% w stosunku do poprzedniego roku i w środowisku specjalistów wynosi ponad 61%. Targetowaniem i personalizacją zainteresowanych jest niewiele mniej, bo niemal 58% przedstawicieli branży (źródło: http://www.marketing-news.pl/photos/upd/150422131850_Adkontekst-trendy-2015_large.png).

Narzędzia wspomagające targetowanie behawioralne

Jednak jak zauważył Jason Wesbecher, prezes agencji Mattersight, samo targetowanie behawioralne nie wystarczy. Reklama tego rodzaju jest świetnym narzędziem do wyjścia z cienia lub z tłumu konkurentów i pokazania swojej oferty. Ale po to, by mocniej przywiązać klienta do marki, konieczna jest głębsza personalizacja przekazu oraz stosowanie odpowiedniego języka. Wesbecher doradza, żeby zaopatrzyć się w odpowiednie algorytmy i aplikacje (np. Personyze, Monoloop, Monetate), dzięki którym nie tylko można pogrupować odbiorców według kryteriów demograficznych, ale także pod względem zainteresowań i przywiązania do pewnych wartości. Następnie trzeba monitorować, w jakim stopniu klienci odpowiadają na kierowane do nich komunikaty i na podstawie zebranych danych korygować lub wzmacniać przekaz (źródło: http://www.bizreport.com/2015/04/top-3-tips-to-add-personality-to-your-targeting.html).

Taką drogą podążyła kampania firmy BedBathStore.com (sprzedaż wyposażenia domu online). Po wdrożeniu odpowiedniego oprogramowania system dobierał i publikował spersonalizowane komunikaty (graficzne i tekstowe) do klientów, którzy na stronie firmy poszukiwali konkretnych produktów. Przykładowo osobie szukającej nowego łóżka do sypialni wyświetlał się kupon z ofertą darmowego transportu lub dodatkową zniżką na tego typu towar. Wprowadzenie spersonalizowanej kampanii zwiększyło konwersję e-sklepu o 10%.

Personalizacja i wartościowy content to słowa-klucze w nowoczesnym marketingu AD 2015. Zrozumienie ich znaczenia oraz zastosowanie w praktyce strategii, które się za nimi kryją, może zdecydować o sukcesie na szybko zmieniającym się rynku e-commerce.

0.00 avg. rating (0% score) – 0 votes

Komentarze »

  1. Robert 10 sierpnia 2015 o godz. 12:54 - Reply

    Targetowane behawioralne to ciekawa forma promocji, warto zauważyć, że, koszt dotarcia do klienta wciąż nie jest wysoki korzystając np. z remarketingu.

Skomentuj »