Sfera commerce rozwija się w polskiej sieci internetowej w bardzo dużym tempie. Sklepy internetowe powstają niczym przysłowiowe „grzyby po deszczu”. Część z nich niestety po jakimś czasie upada, ale wiele istnieje w dalszym ciągu i rozwija swój asortyment produktów oferowanych klientom. Sfera e-commerce pozwala na wypracowanie wysokich zysków, o ile handlowiec jest w stanie zaoferować docelowej grupie odbiorców wartość dodaną. Może to być unikalna oferta produktowa, którą na próżno można szukać w dotychczas istniejących sklepach online, albo produkty w niskich cenach. Jak wykazały przeróżne badania rynkowe, klienci dokonujący zakupów w sklepach internetowych najczęściej zwracają uwagę na cenę samego produktu, jak i na koszty jego dostawy pod wskazany adres. Obniżenie kosztów doręczenia przesyłek do klientów powinno sprawić, że sklep zacznie coraz więcej zarabiać, z uwagi na zwiększenie grona stałych klientów.
Jak otworzyć swój sklep internetowy? Nad tym zastanawia się wielu przedsiębiorców, którzy dotychczas prowadzili działalność wyłącznie w formie tradycyjnej. Takim handlowcom będzie o wiele łatwiej rozwijać swój biznes w sieci, równolegle do tradycyjnych punktów handlowych. Znacznie trudniejsze zadanie stoi przed tymi osobami, u których sklep online będzie pierwszym biznesem. Nie znając rynku i zasad rządzących nim, podchodząc zbyt optymistycznie do e-biznesu, mogą szybko zakończyć swoją działalność, ponosząc straty.
Na początek działalności w sferze e-commerce warto wybrać sklep internetowy, który nie pociągnie za sobą zbyt wysokich kosztów. Do wyboru w tym względzie klienci agencji interaktywnych mają pudełkowe rozwiązania, sklepy na licencji e-commerce oraz dedykowane sklepy www, tworzone ściśle według specyfikacji przedstawionej przez klienta. Jak można się domyślać, trzecia opcja pociągnie za sobą najwyższe koszty, choć funkcjonalność sklepu będzie w 100% dopasowana do potrzeb i oczekiwań jego właściciela.
Na początek jednak warto wybrać sklep na darmowej licencji e-commerce. W tym przypadku przedsiębiorca zapłaci bowiem wyłącznie za wdrożenie oprogramowania sklepu i zaprojektowanie grafiki. Zaadaptowanie systemu e-commerce do potrzeb indywidualnego odbiorcy dokonywane jest przez programistów i w tym tkwią koszty otwarcia działalności w formie e-sklepu. Z czasem sklep będzie można rozbudować o kolejne opcje, dostępne na licencji e-commerce, albo kompletnie go przeprogramować, o ile zacznie on przynosić realne zyski i takie zmiany będą niezbędne.
Fajnie gdybyście zrobili porównanie najpopularniejszych skryptów sklepów dostępnych na rynku (darmowych i tych płatnych)!
Artykuł jest dosyć ogólny, oprócz samej platformy i rozpoczęcia działalności (jeśli jej nie ma) jest jeszcze regulamin sklepu – który może spowodować niepotrzebne koszty :), rejestracja zbiorów danych w GIODO a co za tym idzie wdrożenie choćby polityki bezpieczeństwa.
Wydaje mi się, że nie można tego zaniedbać od początku od strony prawnej bo będzie bieda.
Oczywiście – warto już na samym początku o tym pomyśleć. Na stronie oficjalnej: http://www.giodo.gov.pl/148/ jest dokładny opis procesu rejestracji bazy w GIODE – naprawdę warto się z nim zapoznać już na samym początku.
Co do regulaminów – jest w sieci sporo firm, które zajmują się stricte regulaminami i mają już swoje ustalone standardy, dzięki czemu stworzenie regulaminu jest stosunkowo tanie i szybkie – zdecydowanie polecamy skorzystać z usług tego typu firm.
Konkluzja artykułu zakłada, że warto postawić rozwiązanie darmowe – nie do końca zgodziłbym się z tym stwierdzeniem. Problem polega na tym, że mimo iż licencja jest darmowa, znalezienie dobrego programisty który ogarnie wiele tematów (integracja z magazynem, dostawcami, pośrednikiem płatności, aukcjami, porównywarkami cen i wiele innych) może być bardzo kłopotliwa. Wydaje się zatem, że lepiej na początek wybrać oprogramowanie w modelu SaaS (dzierżawa), gdzie za niewielką miesięczną opłatą, można uzyskać bardzo wiele integracji, funkcjonalności i naprawdę dobrej jakości narzędzie do e-sprzedaży. Osoby zainteresowane zapraszam do dyskusji w komentarzach lub kontaktu.