Serwisy społecznościowe obecnie są niezwykle popularne na całym świecie. Sfera e-biznesu jest przez nie w dużej mierze opanowana. Pytanie tylko, czy patrząc na spektakularny rozwój serwisu Facebook.com istnieje jeszcze miejsce na kolejny serwis społecznościowy na rynku? Okazuje się, że tak.
W czerwcu 2010 roku, czyli w okresie rosnącej popularności amerykańskiego Facebooka, na Łotwie został uruchomiony serwis Ask.fm. W Polsce serwis ten rozpoczął on na dobre swoje funkcjonowanie dopiero w 2013 roku. Obecnie jest on coraz częściej odwiedzany przez młodych Polaków.
Pytanie tylko, czy mamy do czynienia wyłącznie z chwilową modą na serwis Ask.fm, czy też z dłuższym trendem? Na razie trudno byłoby to oceniać. Nie ulega jednak żadnym wątpliwościom, że serwis Ask.fm ma w Polsce coraz szerszy zasięg.
Z przeglądu trendów w polskim Internecie, opublikowanego przez firmę Google wynika, że serwis Ask.fm zdobywa nowych użytkowników w krótkim czasie. Ask.fm funkcjonuje w kilkudziesięciu krajach i w ubiegłym, 2013 roku miał globalnie około 80 mln aktywnych użytkowników. W skoku zainteresowania serwisem społecznościowym Ask.fm pobił nawet Instagram w naszym kraju.
Dane Megapanelu PBI/Gemius pokazują, że do 2013 roku liczba polskich użytkowników łotewskiego serwisu Ask.fm zwiększyła się 10-krotnie. Jeszcze w wakacje w 2012 roku miał on niewielu – 100-200 tys. użytkowników, a już z końcem grudnia 2012 roku było to niemalże 700 tys. Jesienią 2013 roku osiągnął w Polsce 2,5 mln realnych użytkowników.
Ask.fm to serwis społecznościowy, w którym użytkownicy mogą zadać krótkie pytanie, obejmujące maksymalnie 300 znaków, a inni w podobny sposób mogą na nie odpowiadać. Pytania można zadawać anonimowo, lub korzystając z imiennego profilu społecznościowego. Ask.fm podobnie jak wszystkie inne serwisy społecznościowe pozwala na dodawanie zdjęć czy filmów do wpisów. Odpowiedzi i pytania użytkowników mogą też zostać „polubione” podobnie jak na Facebooku.
Największą grupę użytkowników serwisu Ask.fm stanowią osoby młode, w przedziale wiekowym od 7 do 24 lat. Nastolatki i młodzi ludzie chcą uzyskać szybko odpowiedzi na swoje pytania w Internecie. Ponad pół miliona użytkowników Ask.fm w Polsce nie ukończyło jeszcze 14 roku życia. Młodzi użytkownicy Ask.fm wolą korzystać z tego modnego serwisu zamiast Facebooka, gdzie łatwo mogą być monitorowani przez rodziców, którzy również mają tam swoje konta użytkowników.