Banner jest najprostszą formą reklamy graficznej w Internecie. Historia reklamy internetowej właściwie rozpoczyna się właśnie od bannerów. Dziś wydają się one być reklamą przestarzałą, której internauci albo nie zauważają, albo kompletnie z niej nie korzystają. Czy jest to rzeczywiście prawdą? Nie do końca. Jeśli tak by było, żaden reklamodawca nie zamieszczałby na stronach internetowych bannerów, tylko korzystał z atrakcyjniejszych form promowania swojej firmy czy produktów lub usług w sieci internetowej. Kto więc klika dziś w bannery?
Reklama display, do której zaliczamy bannery, nadal posiada swoje uzasadnienie w marketingu online. Dynamika wzrostu w tej kategorii reklamy jest jednak znikoma. Specjaliści twierdzą, że w najbliższym czasie reklama bannerowa nie przestanie istnieć, ale też nie będzie się w dalszym ciągu rozwijała. Obecnie bannery uznaje się za najbardziej uniwersalne narzędzia do prowadzenia szeroko rozumianego internetowego marketingu. Dzięki bannerom można w sposób efektywny prowadzić działania wizerunkowe i sprzedażowe. Banner jest w stanie dotrzeć do szerokiej grupy odbiorców. Internauci po prostu przyzwyczaili się do istnienia bannerów i mimowolnie rejestrują ich treść, a więc też komunikat reklamowy.
Mało kto klika dziś jednak w bannery, czyli współczynnik ich klikalności pozostaje na znikomym poziomie. Według raportu Smart AdMetrics, wskaźnik CTR dla bannerów w 2006 roku wynosił 0,19%, w 2008 roku wyniósł 0,16%, a w 2009 – 0,17%. To naprawdę niewiele. Oznacza to, że kliknięcie dwukrotnie bannera przez użytkowników wymaga ponad 1000 jego odsłon.
Nie w każdej kampanii reklamowej bannery będą miały swoją rację bytu. Na pewno są odpowiednim narzędziem do budowania pozytywnego wizerunku firmy w świadomości docelowych odbiorów. Trudno jednak uznać je za reklamę wywołującą zainteresowanie użytkowników i skłaniającą ich do podjęcia pewnej aktywności.
W bannery najczęściej klikają ci użytkownicy, którzy rzeczywiście żywo zainteresowani są treścią reklamową przekazywaną przez banner. Bardzo ważnej jest więc dopasowanie kontekstowe reklamy bannerowej, bowiem tylko w ten sposób można uzyskać wysoką klikalność bannera. Prostota reklamy bannerowej w rzeczywistości jest jej zaletą. Najczęściej klikamy w bannery o dużej powierzchni, które są w stanie skutecznie przykuć naszą uwagę.
Zgadzam się w 100% z autorem artykułu.