Światowa sfera e-commerce jest opanowana w większości przez serwisy internetowe z tzw. Doliny Krzemowej w Stanach Zjednoczonych. Tam swoje siedziby ma Google czy Microsoft. Czy jednak rzeczywiście te koncerny są liderami w globalnym e-biznesie? Kto może zagrozić ich pozycji na rynku?
Według Gemius, który na koniec 2013 roku przeprowadził zbiorcze badanie na temat popularności serwisów internetowych. Przede wszystkim, Gemius podało, która z obecnie funkcjonujących na rynku wyszukiwarek internetowych wiedzie prym na rynku internetowym. Otóż, zaskoczenia w tym zakresie być nie może. W grudniu 2013 roku na stanowisku lidera wśród najpopularniejszych stron do szukania informacji w Internecie, pozostawało Google. Aż 93% ruchu w polskiej sieci internetowej pochodzi właśnie z Google, choć wynik ten jest nieco mniejszy niż przed rokiem, gdy aż 95% wszystkich wyszukiwań pochodziło z Google. Nic więc dziwnego w tym, że właściciele serwisów internetowych i sklepów www w Polsce wybierają reklamę w ramach usługi Google AdWords, zamiast reklamy bannerowej i innej. Ważna jest bowiem obecności strony internetowej lub sklepu na jak najwyższych miejscach w wyszukiwarce Google.
Polacy poza Google korzystają jeszcze z dwóch innych wyszukiwarek, należących do firm ze Stanów Zjednoczonych. 2% ruchu w sieci pochodzi z wyszukiwarki Bing, należącej do firmy Microsoft, co oznacza wzrost o 1 punkt procentowy rok do roku. Taki sam ruch generuje wyszukiwarka z Yahoo!, choć jeszcze w grudniu 2012 korzystało z niej mniej niż 0,1% internautów. Być może taki słaby wynik przed rokiem był wywołany tym, że polscy internauci dopiero zaczynali korzystać z Yahoo!. Wyszukiwarka ta zadebiutowała na polskim rynku w styczniu 2011 roku.
Niewielka liczba internautów wykorzystuje na co dzień rodzime wyszukiwarki, między innymi udostępniane przez Onet.pl czy Wp.pl. Z tej pierwszej korzysta 0,9% Internautów, zaś druga generuje 0,3% całego ruchu w zakresie wyszukiwania.
Google pomimo bardzo wysokiego udziału w rynku, zanotowało w ciągu ostatniego roku spektakularny spadek w Polsce, na korzyść innych wyszukiwarek, nie tylko zagranicznych, ale i tych polskich. Niemniej, pozostaje niezagrożonym liderem na rynku wyszukiwarek internetowych.