Czy Adwords ma wpływ na pozycjonowanie?

Marketing Internetowy 8 maja 2015 0
Czy Adwords ma wpływ na pozycjonowanie?


Takie pytanie zadają sobie właściciele wielu firm, których biznes opiera się na pozyskiwaniu klientów z Internetu. Do niedawna zarówno  Google jak i zdecydowana większość specjalistów SEO zgodnie twierdzili, że absolutnie nie. Co się zmieniło?

Google nadal oficjalnie twierdzi, że nic. Wyraźnie jednak widać, że starania giganta zmierzają do promowania tych witryn, które dają klientom większą wartość. Wartość mierzoną jakością tekstów, autorytetem autorów, czy jakością stron, które linkują do danej witryny. Jednak, o ile jeszcze do niedawna samo Google mówiło, że na ranking stron w wynikach wyszukiwania wpływa około 200 czynników, to od pewnego czasu mówi się już o 2000 takich czynników.

Zwykli użytkownicy i firmy zajmujące się SEO mają jednak poważny problem. Nikt, poza nielicznymi osobami w Google nie wie, jakie to są czynniki i jaki jest ich wpływ na ostateczny ranking stron. Jedyna rzecz, którą możemy robić jako użytkownicy, to testować rozmaite możliwości.

Na pewno wiadomo, że duże znaczenie ma treść na stronach. Równie duże znaczenie ma linkowanie. Nie mówimy tu o masowych linkach generowanych przez rozmaite automaty, ale o wysokiej jakości linkach z witryn z wysokim autorytetem, z dobrą, zbieżną z linkowaną stroną treścią.

Co jednak w sytuacji, kiedy kilka firm ma równie dobre strony, z równie dobrymi linkami? Jak google ma ułożyć ranking? Właśnie w tym miejscu do gry wchodzą rozmaite mikrosygnały. Te mikrosygnały, to subtelne elementy, wychwytywane przez algorytm Google. Jednym z takich elementów jest właśnie reklama konkretnej witryny w systemie AdWords. Nie mówię tu, że im więcej wydasz w AdWords, tym wyżej wyląduje Twoja strona w wynikach naturalnych.

Jeżeli jednak Google widzi kilka podobnych stron, a jedna z nich reklamowana jest w AdWords, to jest to wyraźny sygnał dla algorytmu, że właściciel strony aktywnie działa, prowadzi firmę, generuje i wydaje budżety reklamowe. Jednym słowem, kampania AdWords jest jednym z czynników, które uwiarygadniają dobrą jakość danej witryny. A ponieważ Google szczyci się tym, że za cel przyjmuje dostarczanie dobrej jakości informacji, ma to pośredni wpływ na ranking prezentowanych stron.

Google stworzyło sobie wielkie, wirtualne podwórko, nad którym ma całkowitą władzę i kontrolę. 30% użytkowników Internetu w Polsce używa przeglądarki chrome, podobna ilość ludzi korzysta z poczty Gmail. Czy myślisz, że Google udostępnia to wszystko za darmo z dobrego serca? To my sami, używając tych produktów, przekazujemy korporacji G informacje o swoich preferancjach, oglądanych stronach, naszych zainteresowaniach, problemach i obawach. Dostarczamy do sprytnych algorytmów niezliczoną ilość mikrosygnałów, które mówią o tym, co jest dobre i wartościowe, a co niewarte uwagi.

Klikając w reklamy AdWords i przeglądając wyświetlane strony w Chrome, generujemy szeroki strumień informacji o jakości tych stron. Google wie, czy je od razu zamykamy, czy też skupiamy się dłużej nad ich treścią, ile czasu spędzamy na danych witrynach i ile podstron przeglądamy. Mając do dyspozycji wszystkie dane z kampanii AdWords oraz pełną statystykę stron ze swojego systemu Analytics Google może bez specjalnego wysiłku wywnioskować, na jakie słowa warto pokazać daną stronę, bo ludzie wchodzący z tych słów dokładnie ją przeglądają, a jakie zupełnie nie pasują i powodują tylko odrzucenia.

Czy zatem warto dać zarobić Google i zainwestować w kampanię AdWords? Moim zdaniem – tak. Chcąc prowadzić biznes w Internecie zdominowanym przez wyszukiwarkowego giganta, nie mamy wyboru – musimy dostosować się do narzuconych reguł gry. Warto jedynie zadbać o to, żeby pieniądze wydawane na reklamę w AdWords były inwestycją, a nie kosztem.

W tym pomoże Ci certyfikowana agencja SEM.

autor:

Mariusz Pryszczewski

Certyfikowany specjalista Adwords i Analytics

0.00 avg. rating (0% score) – 0 votes

Skomentuj »