Zostać albo nie zostać, czyli na co zwrócić uwagę, gdy obecny operator proponuje przedłużenie umowy

Marketing Internetowy 16 stycznia 2015 0
Zostać albo nie zostać, czyli na co zwrócić uwagę, gdy obecny operator proponuje przedłużenie umowy


Na rynku jest coraz więcej sprzedawców energii elektrycznej. Nowi kuszą atrakcyjnymi cenami, starzy próbują zrobić wszystko, by zatrzymać klienta. Na co zwrócić uwagę, jeśli zaproponują nam przedłużenie umowy?

Dawniej sprawa była prosta: sprzedawcami prądu mogli być jedynie jego dystrybutorzy, czyli firmy odpowiedzialne za utrzymanie sieci przesyłania energii. W praktyce oznaczało to monopol. W lipcu 2007 r. Parlament Europejski zdecydował, że energia jest towarem jak każdy inny i może ją sprzedawać każdy. Do domu klienta dostarcza się ją korzystając z sieci dotychczasowego dystrybutora. Dla klienta oznacza to wybór, a więc – tańszy prąd. Formalnie jedyna różnica jest taka, że składniki, które dotychczas miał ujęte na jednej fakturze, teraz dostaje na dwóch. Dystrybutorowi płaci za dystrybucję, dostawcy prądu – za zużycie energii.

Na rynku jest coraz więcej sprzedawców prądu. Nic dziwnego, że starzy starają się utrzymać klientów, a wielu z nich zostaje z nimi tylko z powodu wygody – nie chce im się porównywać ofert i podpisywać nowej umowy. Tymczasem jest to bardzo proste i dzięki jednej decyzji można płacić niższe rachunki za prąd.

Na co zwrócić uwagę, kiedy „stary” sprzedawca proponuje nam przedłużenie umowy kusząc atrakcyjnymi warunkami?

– przede wszystkim dokładnie ją przeczytać;

– sprawdzić, jak długo obowiązuje promocyjna cena. Najczęściej umowy skonstruowane są tak, że niska ocena obowiązuje jedynie na początku ich trwania – np. pierwszy rok dla umowy trzyletniej – a potem jest już wyższa. Umowy jednak w tym czasie nie można rozwiązać, bo wiąże się to z karami umownymi;

– umowy promocyjne nawet po ich zakończeniu automatycznie przedłużane są na czas nieokreślony – już na „niepromocyjnych” warunkach. Jeśli klient chce z nich zrezygnować, musi pamiętać, aby je rozwiązać na czas, bo obowiązuje go okres wypowiedzenia (przykład: standardowa faktura za energię jest wystawiana co dwa miesiące, jeśli doliczyć do tego trzymiesięczny okres wypowiedzenia okaże się, że operatora można zmienić dopiero za pięć miesięcy).

Jeśli dotychczasowy sprzedawca proponuje nam przedłużenie trzeba zwrócić uwagę także na:

– wysokość opłaty handlowej (pobieranej co miesiąc za obsługę klienta) – w przypadku firm może ona sięgać nawet 80 zł. W ePower.pl, pierwszym internetowym dostawcy prądu w Polsce, opłata ta wynosi 0 zł;

– wygodę obsługi -wielu nowych sprzedawców zapewnia internetowe biura obsługi klienta (tzw. eBOK), dzięki którym klient ma dostęp do swoich faktur z każdego miejsca na ziemi przez 24 godziny na dobę. Taką możliwość zapewnia również ePower.pl.

0.00 avg. rating (0% score) – 0 votes

Skomentuj »