Sport, emocje i pieniądze, czyli… sponsoring sportowy w rodzimym wydaniu

Marketing Internetowy 15 września 2014 0
Sport, emocje i pieniądze, czyli… sponsoring sportowy w rodzimym wydaniu


Badania dotyczące sponsoringu sportowego przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych są jednoznaczne. 78% konsumentów chętniej sięgnie po produkt lub usługę firmy wspierającej bliską ich sercu inicjatywę. Aż 55% amerykańskich obywateli deklaruje, że najważniejsze są inicjatywy lokalne (marketing.sportowy.prv.pl). W Polsce tendencje są podobne, choć liczby nieco inne. Czym więc jest tak naprawdę marketing sportowy i co oznacza dla zaangażowanych w ten proces?

Transakcja wiązana

Sponsoring sportowy to jedno z narzędzi marketingowych przed którym w Polsce otwierają się spore możliwości. Szacuje się, że ogólna liczba inwestycji w sponsoring sportowy wynosi około 100 mln złotych. Ten sam rynek na świecie to około 14-15 miliardów złotych. Najbardziej „chodliwe” dyscypliny to piłka nożna, koszykówka, siatkówka, wyścigi kolarskie i rajdy samochodowe.(marketing.sportowy.prv.pl) Oczywiście sponsoring sportowy obejmuje także zawodników indywidualnych, nawet tych, którzy reprezentują nieco mniej popularne dyscypliny sportowe. Jeśli zawodnik odnosi regularne sukcesy, taka inwestycja może się szybko zwrócić. Sponsoring pozwala obu zainteresowanym stronom czerpać z tej relacji korzyści. Klub, organizacja sportowa czy indywidualny zawodnik otrzymują wsparcie finansowe, które pozwala im się realizować. Dla firmy to cenna możliwość komunikacji z otoczeniem i budowania pozytywnych emocji związanych z produktem lub usługą. Z tej możliwości często korzystają duże firmy, które stać na duże wydatki. Małe przedsiębiorstwa też nie są bez szans. Mogą połączyć siły i wspólnie z innymi wspierać wybrane inicjatywy sportowe albo pojedyncze przedsięwzięcia.

Mecenat kontra sponsoring

Idea bezinteresownego wspierania talentów funkcjonuje już od starożytności – to mecenat. Sponsoring to czysty układ handlowy, w przeciwieństwie do mecenatu, którego rolą jest najczęściej finansowe wsparcie i nieoczekiwanie niczego w zamian. Sponsoring w polskim wydaniu często ociera się o mecenat i nosi jego znamiona. Firmy choć zawierają umowy sponsorskie często nie wykorzystują w pełni przysługujących im możliwości albo ich cel jest zorientowany na „pomoc” klubowi czy zawodnikowi, pomimo niewielkich korzyści wizerunkowych. O tym, jak funkcjonuje sponsoring sportowy w jednej z ogólnopolskich firm tłumaczy Piotr Podsiadły, Kierownik Działu Marketingu Pośrednictwa Finansowego „KREDYTY-Chwilówki” Sp. z o. o. – firma od samego początku wspierała wszelkie inicjatywy sportowe. Obecnie jesteśmy sponsorem drużyn reprezentujących takie dyscypliny jak piłka nożna, hokej i siatkówka. Wśród nich są również niewielkie, lokalne kluby, które dla swoich społeczności są niezwykle ważne. W tej sytuacji bardziej zależy nam na społecznych korzyściach, chociażby w postaci zachęty młodych do gry w piłkę i stworzenia im odpowiednich warunków. Oczywiście korzystamy z możliwości „pokazania się” podczas rozgrywek. Logo na koszulkach zawodników i banery reklamowe pozwalają nam utrwalić swój wizerunek.

10.00 avg. rating (89% score) – 1 vote

Skomentuj »