W zakresie pozycjonowania wykorzystywane jest często branżowe słownictwo, które niekoniecznie musi być zrozumiałe dla osób niezwiązanych z branżą. Przeciętny użytkownik Internetu raczej nie będzie w stanie podać zasadniczych różnic pomiędzy pojęciem SEO i SEM. Co więcej, laicy w zakresie pozycjonowania nagminnie mylą oba pojęcia, choć dotyczą one zupełnie innych działań. Nie można więc zamiennie ze sobą używać pojęcia SEO i SEM.
Termin SEO to skrót od Search Engine Optimization i oznacza on pozycjonowanie stron www w organiczny sposób. SEO obejmuje głównie zadania polegające na przygotowaniu danej witryny dla potrzeb późniejszego pozycjonowania. W odniesieniu do SEO mówi się o optymalizowaniu stron internetowych pod pozycjonowanie. Pamiętajmy, że to, na jakim miejscu w wyszukiwarce internetowej znajdzie się nasza strona, uzależnione jest od działania robotów indeksujących Google. Identyfikują one między innymi frazy kluczowe, jakie znajdują się w opisie witryny i pod tym kątem klasyfikują stronę na konkretne miejsca w wynikach wyszukiwania. Z tego względu, wykorzystywane w opisie stron www frazy kluczowe muszą być ściśle dostosowane pod kątem pozycjonowania witryny w przyszłości. Nie można pozostawić tego przypadkowi, ponieważ trudno będzie pozycjonować witrynę, która nie jest zoptymalizowana pod kątem SEO.
Pozycjonerzy dokonując działań z dziedziny SEO podejmują się następujących prac:
- Zoptymalizowania architektury nagłówków,
- Nasycenia treści na stronie www słowami kluczowymi,
- Doboru słów kluczowych na potrzeby pozycjonowania,
- Optymalizacji szybkości działania strony,
- Budowy architektury linków do strony,
- Zoptymalizowania mapy strony.
Z kolei, SEM, czyli Search Engine Marketing jest pojęciem znacznie szerszym i w jego zakres wchodzą działania SEO. SEM to wszystkie praktyki związane z promocją serwisów w wyszukiwarkach internetowych. SEM często utożsamiane jest z kampaniami płatnych linków sponsorowanych w Google i rzeczywiście, jest to jeden z elementów promocji strony www za pomocą SEM.