Jak wybrać firmę do projektowania logo? Poznaj typowe pułapki zamawiającego

Marketing Internetowy 24 października 2013 0
Jak wybrać firmę do projektowania logo? Poznaj typowe pułapki zamawiającego


Często sami nie jesteśmy w stanie stworzyć idealnego logo, według naszego pomysłu. Nie zawsze posiadamy niezbędne umiejętności. W takich sytuacjach warto skorzystać z pomocy kogoś doświadczonego. Jak znaleźć dobrą firmę od logo, podpowiadamy w tym artykule.

Przede wszystkim możemy poszukać wśród znajomych bądź zaprzyjaźnionych firm. Jeśli jednak nie znamy nikogo takiego możemy swoje poszukiwania rozpocząć w internecie. Na wielu stronach internetowych ogłaszają się uzdolnieni graficy. Część z nich posiada swoje prywatne, osobne strony działające na zasadzie portfolio. Na portalach takich możemy zapoznać się z dotychczasowymi osiągnięciami, pracami danego grafika. Na tej podstawie możemy stwierdzić, czy podoba nam się pomysłowość, umiejętności oraz efekty końcowe pracy specjalisty. Czasem możemy jednak zostać tak zauroczeni całą otoczką strony internetowej, iż nie zwrócimy uwagi na niektóre detale. Warto poświęcić nieco więcej czasu na dokładne przyjrzenie się pracom grafika oraz na wyszukaniu w internecie informacji na jego temat. Możemy z nich dowiedzieć się m.in. o terminowości, podejściu do wykonywania powierzonych zadań czy też uczciwości grafika.

Poszukując firmy, bądź kompetentnej osoby, która wykona nam logo nie skupiajmy się na ogłoszeniach zawierających zdania: „najwyższa jakość w najniższej cenie!”. Hasło to może być bardzo kuszące, lecz pamiętać musimy, iż nie ma produktów, które spełniałyby te dwa założenia jednocześnie. Osoba będąca grafikiem kilka bądź kilkanaście lat z pewnością nie będzie wykonywać projektów w najniższej cenie. Mogą sobie na to pozwolić tylko i wyłącznie amatorzy, którzy dopiero zaczynają swoją przygodę z projektowaniem.

Decydując się na konkretną firmę lub osobę, która zajmie się stworzeniem naszego logo przeanalizujmy jeszcze jej dotychczasowe prace. Sprawdźmy, czy nie popełniła wcześniej plagiatów, czy jej prace nie przypominają grafik innych firm. Istnieje bowiem kilka rodzajów logo, które mogą napędzić nam wielu kłopotów i nieprzyjemności.

Poniżej przedstawiamy trzy przykłady miejskich logotypów o których było w ostatnim czasie wyjątkowo głośno. Białystok, z logo organizacji gejowskiej. Sklonowane logo Powiatu Bocheńskiego oraz Logo Metropolii Górnośląskiej, w którym wielu widzi zwykły zakaz wjazdu.

Jednym z nich jest tak zwane „logo współdzielone”. Oszuści – osoby je tworzące wykorzystują w tym celu logo innej firmy, już istniejące. Podmieniają tylko pewne elementy, ewentualnie zmieniają nieco kolor, wstawiają nazwę naszej firmy. Gdy otrzymujemy od nich gotowy projekt jesteśmy nim zachwycenie, bowiem wszystko wygląda bardzo profesjonalnie. Po jakimś czasie okazuje się jednak, iż jest to plagiat, a autor naszego logo już dawno zniknął i nie jesteśmy w stanie go znaleźć. Nasza firma strasznie na tym ucierpi – cała dotychczasowa promocja zostanie zaprzepaszczona. Dodatkowo renoma naszej marki zdecydowanie spadnie.

Kolejny rodzaj logotypów to tak zwane „loga ClipArt”, czyli dzieła powstałe z gotowych szablonów i obrazków. Powinniśmy na to uważać! Bowiem może okazać się, że gdy nasze logo zyska sobie na popularności, będzie rozpoznawalne, pojawi się inna firma wykorzystująca taki sam element w swojej grafice jak w naszej i to właśnie ona zacznie być bardziej rozpoznawalna niż nasza, oprze swoją rozpoznawalność na naszych osiągnięciach.

„Logo a’la Microsoft Word” to kolejna grupa. Należą do niej projekty wykonane w prostych, podstawowych programach graficznych (bądź nawet i nie-graficznych). Pamiętajmy, iż tego typu programy mogą nam posłużyć do stworzenia szkicu, wstępnego projektu grafiki, a nie do końcowego dzieła. Ostateczne logo powinno być stworzone w krzywych, tak aby można było je dowolnie powiększać lub pomniejszać bez utraty jakości oraz wykorzystywać do nadruku na wszelkiego rodzaju gadżetach i materiałach firmowych.

Ważne jest także podejście grafika do powierzonego mu zadania. Może wydawać się to dziwne, ale poza sprawdzeniem i ocenieniem umiejętności graficznych (na podstawie dotychczas wykonanych prac) warto osobiście porozmawiać z grafikiem, zapytać go o dotychczasowe współprace z innymi firmami. W ten sposób możemy choć w małym stopniu wyczuć jego zaangażowanie i poznać wiedzę z zakresu projektowania. Jeśli wiemy dla jakich firm wcześniej pracował potencjalnie wybrany przez nas specjalista możemy skontaktować się z nimi i zapytać o wrażenia ze współpracy.

Gdy już wybierzemy firmę graficzną lub osobę, która zajmie się stworzeniem naszego logo starajmy się rozpocząć współpracę w prawidłowy sposób. W pierwszej kolejności skupmy się na naszych klientach, określmy kim oni są, gdzie mieszkają, jakie produkty ich interesują. To pod nich musimy stworzyć logo. Musi być ono wykonane w taki sposób, aby wzbudzić ich zainteresowanie. Wszystkie te informacje musimy przekazać osobie, która będzie wykonywała dla nas projekt logo. Następnie nasz zleceniodawca powinien przedstawić nam w sposób profesjonalny swoją ofertę, czyli dokument zawierający wszystkie niezbędne informacje, m.in. założenia projektu, określenie co dokładnie zostanie wykonane, termin realizacji projektu, kosztorys. Warto, aby w dokumencie tym zawrzeć punkt dotyczący nie wywiązania się ze zlecenia bądź też postępowanie w przypadku niewykonania projektu we właściwy sposób. Muszą zostać jasno określone zadania, które wykona dla nas grafik jak i to do czego my się zobowiązujemy (m.in. opłata za projekt).

Pamiętajmy, logo firmy jest bardzo ważnym elementem wyróżniającym przedsiębiorstwo spośród innych działających na rynku. Codziennie jest oglądane przez setki, tysiące, a nawet miliony osób. Wpływa na to, jak postrzegają firmę inni – obecni klienci, nowi pracownicy czy też partnerzy biznesowi. Nie można zatem lekceważyć sprawy projektowania dobrego logo i warto już na samym początku działalności zainwestować w wykonanie porządnego, profesjonalnego symbolu naszej firmy, który pozwoli nam wyróżnić się na rynku i funkcjonować tak, aby nasze przedsiębiorstwo przynosiło zyski.

Autor: Mariusz Słowik
Jest projektantem identyfikacji wizualnych z 10 letnim stażem i właścicielem Agencji www.Owocni.pl

8.50 avg. rating (82% score) – 2 votes

Skomentuj »