Google AdSense – zarobki z reklam

Marketing Internetowy 26 sierpnia 2013 3
Google AdSense – zarobki z reklam


Prawdopodobnie każdy webmaster słyszał o Google AdSense –  największej sieci reklamowej w Internecie. Swoją popularność zawdzięcza ona pełnej automatyzacji, prostocie obsługi oraz dostępności (właściwie każda firma oraz prywatna pełnoletnia osoba może korzystać z AdSense).

Google AdSense jest siecią kontekstowo-behawioralną, co oznacza, że reklamy są automatycznie dopasowywane w zależności od tematyki  strony oraz wcześniejszych zachowań danego użytkownika w sieci (sprawdź także na czym polega remarketing).

Ważne pojęcia:

PPC (pay per click) – rodzaj reklamy internetowej, w której płatność dla wydawcy naliczana jest za kliknięcie, czyli przekierowanie użytkownika na stronę reklamodawcy

CTR (click through rate) – jest to współczynnik klikalności, obrazujący stosunek liczby wyświetleń reklamy do liczby kliknięć w tę reklamę. CTR mierzony jest w procentach. Im lepiej reklama dopasowana i dostosowana, tym lepszy CTR dana reklama osiąga.

CPC (cost per click) – koszt pojedynczego kliknięcia. W przypadku wydawców wskaźnik ten oznacza przychód z pojedynczego kliknięcia w reklamę zamieszczoną na stronie.

RPM (revenue per thousand, , M oznacza rzymski 1000) – przychód z tysiąca wyświetleń, odzwierciedla szacunkowe zarobki naliczane za każdy 1000 uzyskanych wyświetleń

CPM (cost per thousand, M oznacza rzymski 1000) – koszt dotarcia do tysiąca odbiorców i obliczany jest na podstawie liczby odsłon witryny internetowej

Od jakich czynników zależą zarobki na stronie?

Tematyka i język strony

Tematyka strony ma bardzo duże znaczenie przy zarabianiu na reklamach AdSense (i nie tylko). Reklamy dopasowywane są w dużej mierze w zależności od zawartości merytorycznej danego serwisu. Średni CPC jest większy na stronach o tematykach, w których, mówiąc kolokwialnie, „są pieniądze”. Witryny o kredytach, ubezpieczeniach czy funduszach inwestycyjnych będą miały wyższy zysk za kliknięcie, niż ogólnotematyczne blogi czy serwisy rozrywkowe. Jest to dość oczywiste – banki zarabiają o wiele więcej np. na udzielaniu kredytów hipotecznych, niż serwisy rozrywkowe na reklamach (oczywiście przeliczając na jednego przekierowanego użytkownika).

Należy jednak pamiętać, że serwisy rozrywkowe cieszą się większym zainteresowaniem w sieci, niż specjalistyczne tematyki, więc może okazać się, że mimo niższego CPC, więcej zarobimy na takiej witrynie, ponieważ będziemy w stanie wygenerować większy ruch. Dodatkowo przy tworzeniu stron gdzie głównym zarobkiem ma być AdSense, warto wiedzieć, że przeciętnie kobiety częściej klikają w reklamy niż mężczyźni, dzieci chętniej klikają w kolorowe bannery. Zauważyliśmy natomiast, że najniższym współczynnikiem klikalności charakteryzują się serwisy związane na przykład z programowaniem i specjalizacją komputerową (zapewne dlatego, że większość użytkowników to mężczyźnie, w dodatku najczęściej wyczuleni na reklamy i szukający bardzo konkretnych rozwiązań, które nie są dostarczane przez reklamodawców).

Język strony również ma znaczenie. Bogatsze i bardziej rozwinięte Państwa, mają przedsiębiorstwa, które są w stanie wydać więcej na reklamę w internecie, a co za tym idzie zarobek dla wydawców jest wyższy.Wiele osób tworzy strony w języku angielskim, ponieważ kuszą ich informacje o kwotach rzędu kilkudziesięciu dolarów za kliknięcie na przykład w Stanach Zjednoczonych. Owszem, są takie obszary biznesowe w USA, które charakteryzują się tak wysokimi stawkami, jednakże zazwyczaj wiąże się to z ogromną konkurencją, która prawdopodobnie będzie dużo wyższa niż w Polsce. Nie jest to zły pomysł, jednak warto dobrze przemyśleć takie działania.

Umiejscowienie i dostosowanie reklam

Ilość reklam, ich optymalne rozmieszczenie oraz odpowiednie dopasowanie może wielokrotnie zwiększyć klikalność reklam i/lub konwersję ze sprzedawanych produktów oraz usług. Nie ma niestety jednej recepty na sukces. W przypadku jednych witryn mogą się sprawdzić bardziej kontrastujące i krzykliwe reklamy, a w innych subtelne i harmonijnie współgrające z treścią serwisu, stanowiąc niejako uzupełnienie strony. Jedno jest pewne – rozmieszczenie oraz ustawienia reklam na stronach należy testować, aby uzyskać optymalne wyniki.

My osobiście jesteśmy zwolennikami reklam współgrających z zawartością strony. Polecamy takie działania zwłaszcza serwisom skupionym na stałych, powracających użytkownikach, aby nie męczyć i nie odstraszać ich od wartościowej witryny.

Liczba odwiedzin i odsłon witryny

Jest to jeden z najważniejszych czynników. Możemy mieć świetny serwis i bardzo dobrze dostosowane reklamy, jednak musimy mieć użytkowników, którzy potencjalnie będą w nie klikać. Im więcej unikalnych użytkowników zdobędziemy, tym większe prawdopodobieństwo, że zainteresuje ich wyświetlana reklama i klikną w link sponsorowany.

Liczba odwiedzin, pokazuje nam ilu różnych użytkowników weszło na naszą stronę. Liczba odsłon, pokazuje natomiast ile razy nasza witryna została wyświetlona.

Przykład: strona z ofertami pracy ma miesięcznie 30.000 odwiedzin i 120.000 odsłon, oznacza to, że przeciętnie każdy z użytkowników przejrzał około 4 podstron naszej witryny. Jest to współczynnik, który może świadczyć o tym czy nasza strona jest interesująca dla użytkownika. Przy zarabianiu na AdSense, najlepiej dbać o obydwa czynniki, ponieważ wzrost każdego z nich powoduje większe prawdopodobieństwo kliknięcia w reklamę.

Ile można zarobić na Google AdSense w Polsce?

Nasza firma prowadzi wiele różnych stron i serwisów internetowych. Poniżej zamieszczamy podsumowanie kosztu za kliknięcie wszystkich naszych serwisów podzielonych na kategorie tematyczne, licząc od stycznia 2012 do połowy 2013 roku. Podsumowanie obrazuje ile możemy przeciętnie zarobić na danej tematyce. Nie podajemy współczynników CTR, ponieważ nie ma on w tym wypadku znaczenia, natomiast przeciętnie dla wszystkich serwisów uzyskujemy ten współczynnik na poziomie 2,5%, jednak część serwisów nie jest nastawiona na zarobek w AdSense, więc mają mało reklam i w dodatku bardzo dyskretnych.

Najwyższy zarobek za pojedyncze kliknięcie jaki odnotowaliśmy na stronie finansowej wyniósł ponad 10 zł (jednak nie jest to reguła!).

Kredyty – 1,25 zł / klik
Lokaty – 1,07 zł / klik
Waluty – 0,95 zł / klik
Marketing i e-biznes – 0,81 zł / klik
Praca i kariera – 0,54 zł / klik
Prawo – 0,49 zł / klik
Psychologia – 0,45 zł / klik
Ekologia – 0,42 zł / klik
Motoryzacja – 0,41 zł / klik
Podróże i wycieczki – 0,40 zł / klik
Rozrywka – 0,35 zł / klik
Programy komputerowe – 0,31 zł / klik
Uroda – 0,30 zł / klik

9.12 avg. rating (90% score) – 24 votes

3 komentarze »

  1. michal 26 maja 2014 o godz. 16:00 - Reply

    To zwykła reklama Asense. Zarobki są o jakieś 60% niższe niż podawane tutaj.

    • Marketing Internetowy 2 czerwca 2014 o godz. 06:38 - Reply

      My podaliśmy konkretne liczby na podstawie uśrednionych zarobków za pojedyncze kliknięcie na naszym koncie, więc nie jest to szacowanie lub domysły tylko konkretne fakty.

  2. Pozycjonowanie stron 15 grudnia 2014 o godz. 22:45 - Reply

    Bardzo ważne jest umiejscowienie reklam – zwłaszcza kiedy użytkownik często myli reklamę z treścią strony, ale jest to oczywiście ryzykowne.

Skomentuj »